12 augusti 2010

Utflykt

Ledig onsdag.....
Efter en riktigt jobbig och tråkig förmiddag, med en massa papper som skulle komma i ordning ville jag göra något roligt och rensa huvudet.
Lite blåbärsplockning och en tur i skogen för att titta om svamp.

Lilla fick naturligtvis följa med.
Vi har det så mysigt när vi går i skogen och hon har fått en egen svampkorg.
Det känns så härligt att min lilla vill följa med och uppleva naturen med mig.
Jag tror vi börjar vara små skogsmullar allihopa *ler*
Det är bara härligt!!

Vi hittade en hel del blåbär, men svamp var det dåligt om......
Eller iallafall den svamp jag ville ha.
Jag har kommit till en insikt när vi har haft våra skogspromenader.
Jag har aldrig så stort tålamod som mamma som när vi spatserar i skogen.
Något måste promenaderna göra för själen, för sån harmoni som man känner där är obetalbar.
Här hittar vi en liten kulle med blåbär och vi är lika snikna både jag och lilla *ler*
Vi tar bara de STORA bären ;)
Av de fina bären fick det bli en liten smulpaj.
Det är fantastiskt att något så enkelt kan vara så gott.
Mams och paps var här och fikade. Hela pajen gick åt =)

Botten full med bär
Pajdeg
150 gram smält smör
2,25 dl havregryn
2.25 del vetemjöl
3 msk socker
Tänk vilken förmån vi ändå har i Sverige......
Allemansrätten är allt en bra grej.
Tänk att man har ett helt skafferi runt knuten.
Bara att ta vara på godsakerna så länge de finns.
Snart är det dags för lite svampplockning. Min stora passion =)
Ha det bäst och njut av vår natur.
Fånga dagen

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder du lagt ut! Blev riktigt sugen på jordgubbar när jag såg era skålar :)
    Och vad härligt att F uppskattar naturen lika mycket som ni gör.... Ganska skönt att kunna umgås utan massa leksaker ibland.
    KRAM PÅ ER ALLA!!
    Sköt om er

    SvaraRadera