25 augusti 2010

Mitt lilla trädgårdsland

Källan till många stunder i ensamhet, ro och eftertanke.
Den lilla detaljen att jag skulle vilja ha en trädgård som är vacker och inte behöver rensas ogräs i är förmodligen en önskan som jag aldrig kommer se gå i uppfyllelse.
I sommar har det gått riktigt bra med detta ogräs.
Det ogräs som kom har jag med glädje gett mig i kast med och lyckats hamna i ett sorts rus av att bara vara i min trädgård.
Tänkte dela med mig av lite bilder, men ni får ta det för vad det är.
En stolt trädgårdsamatör som lyckats skaka liv i några frön ;)
En ännu större fotoamatör som lyckas vara med på bilderna.....om så bara genom sin egen skugga *ler*
Det bjuder jag på.

Brytbönan var jag lite nyfiken på eftersom den skulle smaka som harricuverts (eller hur det nu stavas...)
Den var väldigt lättsam att så, kom upp med ett bortfall med 6 frön och när jag stödsådde lite senare kom de upp lika snabbt.
Har tyvärr inte fått skörda några, men till nästa år blir det att så tidigare och ha fiberduk.
För dessa små plantor ska få finnas i min trädgård ett annat år också =)

Bakom brytbönan växer det ärtskidor för att skärma av till jordgubbarn.

BROCCOLI!!!!!!!!

Detta är absolut min stolthet i trädgården. Jag har kämpat i flera år med dessa grönsaker och bara älskar att äta broccoli. En go vän kom en gång hem från sina föräldrar med färsk broccoli och bjöd på det. Innan detta hade jag skytt denna grönsak som pesten, men blev snabbt en favorit.
Det är tack vare henne som jag inte gett upp hoppet.
I två år på rad har jag misslyckats att driva upp broccolin inne, men i år gick det över förväntan.
Ner i jorden och nu har jag fått små buketter.....
Längtar att skörda och äta.

Broccolin får en given plats i trädgårdslandet nästa år.

Bakom broccolin växer det luktärt som skulle klättra upp efter den vita spaljén. Meningen var att dölja mina komposter som inte är de vackraste att titta på.
Projekt till nästa år att få dem att smälta in i trädgårdslandet.

Prydnadspumpa som Lilla satte inne. Jag hoppas att jag ska kunna rädda dessa plantor för frosten har gått hårt mot dem.
Tänkte flytta in dem till baktråget jag har inne och hoppas få se dessa fina pumpor som alla pratar om att man ska få.
Tydligen är dessa pumpor aldrig den andra lik och man kan ha dem inne över hösten, vinter, våren som prydnader. Det hade ju inte suttit fel.

En lite smygtitt i mitt lilla trädgårdsland.
Hoppas kunna visa upp mera ett annat år. Känner att jag skulle kunna lägga ner mycket tid i landet.

Har ni några bra tips på vad man kan odla som är lättskött och även vackert.
Glad för nya förslag =)
Carpe Diem
Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar