1 mars 2010

Val i livet!

Igår slog det mig att livet hela tiden består av val...
Vare sig man är medveten om det eller ej, så gör man val i varje situation man befinner sig.

Varför det blev så tydligt igår var för att vi inte har någon barnomsorg idag och jag hade bett mina föräldrar sköta lilla. Där var det första valet. Vem ska sköta nu när vi inte har någon barnomsorg?
Denna skötning innebar att våran lilla tös skulle upp klockan 5 för att åka med mig till Skellefteå klockan halv 6. Vilket för mig kändes riktigt hemskt. Det känns nog hemskt för mig att kliva upp den tiden.

Igår kväll var jag på ett möte med framtidsgruppen och när jag skulle åka därifrån hade bromsarna på bilen fryst fast så ordentligt att det inte hjälpte hur man än gjorde för att få lös dem.
Jag fick hjälp av en trevlig karl som slog på fälgarna medan jag försökte köra fram och tillbaka för att de skulle lossna. Efter många om och men kom en kompis till min sambo med en stor och redig yxa för att prova lyckan. Det gick tillslut vägen. Tänk att man kan inte leva utan dessa karlar ;). Tur de finns när man känner sig liten och hjälplös....
När jag kom hem grubblade jag hit och dit hur jag skulle göra med min tur till Skellefteå. Snön vräkte ner och förutsättningarna för att bromsarna skulle fungera bättre på morgonen var väl sådär. Skulle jag köra denna bil ner till Skellefteå eller skulle jag ta en annan?

Beslutet var ganska enkelt. Jag flyttade över alla lillans saker i den andra bilen. Barnstol, skötväska och sittvagnen.
När jag hade gjort det och skottade runt bilarna och sopade av dem slog det mig att bilen jag valt att flytta över grejerna i skulle på ombesiktning på grund av att vindrutetorkarna inte fungerade som de skulle.....
Hmmmmm
Skulle jag verkligen köra en bil som det inte var säkert att jag skulle kunna använda vindrutetorkarna på?
Det beslutet var också ganska enkelt. Om det bara hade varit jag i bilen hade jag nog inte funderat så mycket på det, men idag skulle den dyrbaraste last jag kan ha följa med och inte för någonting i världen skulle jag äventyra att det hände henne något.
Skulle jag åka ner trots rädslan att inte se något i snöstormen? Skulle det vara hela världen att missa en föresläsning?

Så kontentan av allt detta är att man gör val hela tiden.
Gör bara val som känns bra, så är det inga bekymmer.

Vi är hemma idag och jag ska försöka plugga när lilla sover.
Nöjd över mina val och känner att våra liv är mera värt än en föreläsning på två timmar.

Tack för alla kommentarer och välkomna in på bloggen.
Kram på er alla och välj rätt.
Välj med hjärtat =)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag är jättenöjd med kameran! Har fortfarande mycket kvar att lära med den, men den tar fina bilder och det räcker egentligen för mig. Trodde jag skulle uppleva den mer klumpig med tanke på att jag var van en mycket lättare kamera men har inte alls kännt av nåt sånt :-)
    Kramkram /Anette

    SvaraRadera