25 februari 2010

Värderingar på välmående?!?!?

Idag har jag kommit fram till stora insikter om mig själv. Det största var nog inte att jag fick insikterna utan vad jag fick insikt om.

Innan jag började plugga hann jag för det mesta med att hålla relativt fint hemma.
Jag tycker om när det är bortstädat och fint. Lukten av grumme såpa...det e grejer det!!
Jag mår bra när det är snyggt och luktar gott hemma!
Nu för tiden känner jag att jag inte hinner med något fullt ut. Jag vet att det bara är för en kort period och var förberedd på att det skulle kunna bli såhär.
Jag försöker läsa allt jag kan på bussen för att jag så gärna vill ägna min tid till familjen och framförallt barnen när jag kommer hem. När jag sitter på bussen händer det ;) mer ofta än sällan att jag slumrar till och det innebär att läsningen MÅSTE ske på kvällen när man kommer hem = mindre tid till familjen.

I veckan har jag lyckats hålla mig till att läsa på bussen och känner att jag ligger ganska bra till med all läsning. Nästan så bra till att jag börjar undra om jag kanske har missat något.....
Idag har jag varit ledig och skulle egentligen ha farit till min syster. Hade sett fram emot det och längtat efter henne. Vi valde ändå att stanna hemma för att elda så att vi skulle slippa sitta invirade i filtar ännu en kväll för att inte frysa rumpan av oss inomhus....
När vi (jag och lilla) skulle gå ut och elda visar det sig att jag inte bara klär på min dotter hennes overall, utan utanpå denna ser det ut som en hel hundpäls har ramlat av och lagt sig som fäll runt min dotter.
I vanliga fall skulle jag ha plockat fram dammsugaren för att rätta till problemet med en gång, men jag har bestämt mig!!!!! Min noja för att det ska vara fint får inte ta tid ifrån det som betyder mest för mig. Idag var det min tid med min lilla tjej som skulle vara i fokus och hon växer upp alldeles för fort. Det gäller att ta vara på varje ögonblick. Varje ögonblick är HÄR OCH NU!!
Jag ska inte bli en gammal bitter dam som sitter och beklagar mig att jag aldrig hade tid med att vara med barnen. Det värsta av allt vore att höra av sin egen dotter att man aldrig hade tid med henne för att jag tyckte det var viktigare att städa bort hundhåret. Hur patetiskt kan det bli??

Vet inte hur länge detta håller i sig, men det kanske kan leda till att andra i familjen som har lite högre toleransnivå för hur städat det behöver vara kan hinna före mig ibland ;)).
Det kändes väldigt skönt att komma fram till detta för hur många timmar städar man i sitt liv??? Som man istället kan ägna åt att vara med varandra!!

Livet är kort!!
Vi har bara ett!
Lev här och nu!
Känn efter vad som är viktigt!

Härligt att upptäcka att man fortfarande lär sig saker varje dag....
Kram på er och tack för att ni tittar in ibland och läser =)

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet Isabel! Jag är helt på din sida. Vem bryr sig om lite damm? Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. Sälj hundarna och katten! Skaffa en man med intresse för hem, städ, matlagning och tvätt. Se dessutom till att han alltid gör som du säger. Ägna sedan din tid till barnen och använd endast minimal tid till att göra listor till sambon/maken......
    Hmmm... låter inte riktigt som du!! (men det finns faktiskt de som har det så det har jag sett i verkligheten)
    Var lycklig om du kommit så långt att du kan släppa städet. Det har inte jag... undrar om det nånsin blir så även om jag vet att jag borde. Sköt om er! Vi ses! //KRAMAR Marre

    SvaraRadera
  3. Linda brun!
    Nu har jag äntligen fattat galoppen!! Nu ska det få damma och nysas ;)

    Veronica =)

    Marre...det lät nästan som att jag skulle byta ut min sambo, men jag känner att det räcker gott med att skära ner på städningen. Älskar ju älsklingen, även om hans intresse innebär en massa hundhår året om!!
    Vi får som sagt se hur länge det varar, men det kändes bra att verkligen leva i nuet!! Hann med lilla hela tiden och det var UNDERBART!!

    Kramar till er alla! Trevlig helg på er!

    SvaraRadera
  4. Jag har en man som bara måste städa...han mår inte bra om han inte får. Honom får man "bromsa". I bland är det lite jobbigt, men många säger att jag ska vara glad, och det är jag:)
    Men rätt inställning, lägg tiden på barnen. Det försöker jag göra, och om jag unnar mig något, så blir det en promenad istället. Städningen sker när jag får lust, inget jag planerar eller mår dåligt över.
    Bra tänkt Isabell, du är toppen för Tommy och Matti.
    Nina

    SvaraRadera
  5. Tack Nina!
    Du ska verkligen vara glad att du har en man som gillar att ha fint och städar. Då behöver ju inte du göra det....;)
    Ha de gott och unna dig dina promenader =)

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas o tror att du förstår att mitt inlägg var menat ironiskt o att jag absolut inte vill att du ska byta karl! Finns ju inget som kan vara mera rätt än ni två!
    Ni tillåter varandra att vara precis dem ni är och det kommer att bära långt! ///KRAM Maria

    SvaraRadera
  7. Hej Marre, klart jag förstod din ironi =)
    Det är svårt med ironi i skrift, men jag vet att vi är rätt för varandra =)
    Visst var skåpet fiiiiint och jag tror du kollat på rätt sida.
    Kram och tack för igår alltid lika trevligt

    Kramar om dig!!

    SvaraRadera