31 mars 2010

Glad påsk!!!!


Dessa små påskägg inhandlades på en blomsteraffär och med stor möda kunde jag hålla min kära dotter från att sätta klorna i dem på en gång ;)

Med stor fokusering och bestämdhet (egentligen är det precis så hon är i allt hon gör)satte hon igång med årets påskpynt. När tiden är knapp och mamman ska hinna med annat i livet, fick det bli lite fattigt med påskpynt i år. Ett annat år blir det nog mer =)

Såhär lycklig såg hon ut efter varje ägg!!
Det är härligt att se att så lite kan göra så mycket för en liten tjej.
Glädjer mammahjärtat att vi kunde ha en mysig stund tillsammans efter allt pluggande =)

Ni vet hur man som vuxen tänker...eller i allafall tänkte jag så när vi höll på med detta pynt.
När Lilla har satt upp alla äggen ska vi bara placera ut vasen på ett bra ställe, där den kan stå lite mer skyddat när våran lilla katt får upp sina busil och känner att det spritter i bakbenen.
Men serrni det tyckte inte min lilla tjej....När alla äggen hängde så fint på varsin utvald liten gren(eller som min sambo sa när jag kom in med riset, "Harrú tagi in ett helt trä?", så liten gren var väl att ta i, men jag försöker vara lite filosofisk nu.) började mitt lilla hjärta att plocka ner alla äggen igen. Med ett stort leende och spring i benen upprepade hon ordet "igen, igen,igen och igen."
Jaha, vad gör man. Nu när jag läser får man så många intryck och man försöker ta till sig det som står i litteraturen och enligt alla författarna ska vi lyssna på barnen och låta dem utforska. Leken är ett medel att lära sig saker...Deras projekt ska uppmuntras...
Även om det innebär att det som ska vara pynt blir en lek????? Jag bara undrar.... (Ler och jag hoppas ni förstår att det ligger mycket skämt bakom detta =)
Vad lär sig lilla av detta?
Jag vet vad jag lär mig.......TÅLAMOD!!! =)

Varje gång jag hör ett litet ploing i golvet vet jag att utforskandet är igång...av antingen katten eller lilla ;).... och då är det bara att stålsätta sig och gå dit senare och sätta äggen på varsin liten utvald gren ;)

Såhär blev det!! Vit mosaik, vit fog och en vit list....
Det var en kul erfarenhet och snabbt gick det bara brädan fick räta ut sig innan jag la på fogen.
När vi var in på färgaffären gav de oss tipset att lägga på limmet direkt på träskivan....big, big, big mistake!!!
Lite vet man, men brädan slog sig och var inte så vacker som jag hade tänkt mig den i min inre bild. Efter mycket misströstan och besvikelse bestämde vi oss för att vänta och se vad som skulle hända......
Efter någon vecka rätade brädan till sig...pust!! En lättnandes suck och på med listen och fogen..
Nu har jag äntligen fått mig en djup, vit och egendesignad fönstebräda!! =)
Denna ram följde också med från blomsteraffären. Nu är det nog inte meningen att det ska vara en ram, men i lillas rum passade den bäst som ram till ett kort av henne för ett halvår sedan.
Carpe diem!!!
Ha en riktigt trevlig påsk på er allihopa och kul att ni tittar in även om jag inte hinner lägga upp nya saker så ofta....
Bli nog bättre när det lugnar ner sig i skolan =)
STORA KRAMEN!!

2 kommentarer:

  1. Eran gulliga lilla dotter! Hon kommer nog att hinna klä "trädet" många gånger under denna påsk. Det är bra för tålamodet att ha barn.
    Fönsterbrädan blev superfin! Vilken tur att den rätade ut sig. Mosaiken är ju perfekt!
    //Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hon har redan hunnit klä det ett antal gånger och jag har lagat upphängningen till tre ägg....fler blir det =)
    Så sant som det var sagt, barn är bra för tålamodet ;)
    Ha det gott. Ses snart!!
    Kramar om dig!

    SvaraRadera