20 december 2009

Vad duktig du är!

Idag fick jag verkligen ladda batterierna. En efterlängtad sovmorgon och frukost i min ensamhet, kan vara riktigt härligt ibland.

Kände mig så utvilad att jag tog mig an en mastodont städning!!!! Julstädningen i full fart! Jag svettades så att jag var röd i ansiktet och var alldeles varm i kläderna. När jag susade fram som värst med dammsugaren kom äldsta storebror in och och sprang uppför trappen för att hämta något i sitt rum. Överallt var allt framdraget från väggarna och stolarna stod uppe på sängar och soffor. När han kommer ner och tar på sig skorna som står i en stor pöl med vatten, olja och jord blandat (som han för övrigt dragit in) säger han frågande när jag susar förbi ännu en gång med dammsugaren: -Städar du? Jag svarar glatt, att det gör jag. -Vad du är duktig! säger han med ett leende. Fortfarande stående mitt i pölen med vatten, olja och jord. Jag ler och talar om hur gullig jag tycker han är som säger så fina saker! - Tycker du att det är kul att städa?

Det var säkert en befogad fråga för jag såg säkert glad ut, men det var ju för att han är så gullig och ser att jag städar och dessutom ger mig lite uppmuntran!!
Nej!!!!! Jag hatar verkligen att städa!! - Varför städar du då?? Ännu en befogad och klockren fråga kommer från tonåringens leende mun.Ja, det är ju bara så att jag tycker om att ha fint. Hata städa - Älska att ha fint! Lite trist kombination, men det är en otrolig tillfredsställelse när man är klar!!! -
Tonåringar kan verkligen vara goa.... efter vår lilla ordväxling som egentligen var lång för att vara med en tonåring;) så gick han ut och det enda som blev kvar av honom var en pöl av vatten, olja och jord!

1 kommentar:

  1. Du är hjärtligt välkommen att storstäda hemma hos mig med ;)
    Det är underbart när det är gjort, men det är så sällan andan faller på ordentligt. Lite småplock gör man ju nästan dagligen, men en gammal hederlig julstädning skulle inte vara fel.

    SvaraRadera