21 juli 2011

Island

Här kommer en liten glimt av vad vi får se och vara med om!!

Hallgrimskyrkan. En mäktig kyrka med en otrolig akustik och orgel.
För några år sedan hade jag äran att besöka Island och vara på ett bröllop.
Min man som älskar byggnader och fascineras över konstruktioner var helt betagen av denna byggnad.

Igår var vi på en bilresa runt södra delen av Island. Det finns tre stora attraktioner man bör ha sett när man är på Island och min vän Maria som kommer härifrån tog med oss på en tur. Inte illa med en privat guide. Och inte vilken guide som helst, tack så mycket vännen!!

Pingvalla. Den plats där vikingarna höll sina ting förr i tiden. Vi var helt fascinerade över hur före sin tid de var. Platsen där tingen hölls hade en akustik som gjorde att när man stod på en plats kunde man höras av flera hundra människor trots att man nästan viskade. Här bestämdes det mycket och man röstade fram besluten. Nästan som våran riksdag. Jag fick ingen bra bild på just det, men det här är sprickan mellan två plattor, den amerikanska och den europeiska. Det var riktigt häftigt att gå ner i sprickan och tur att de inte passade på att röra sig precis när vi var där. När man står mitt i allt magiska natur, förstår man vilka krafter naturen besitter och hur sköra vi är som människor.

Nästa stopp var Geijser, men mamman i familjen hade glömt att ladda batteriet i kameran, så några bilder på den har jag tyvärr inte. Men en film har vi och jag hoppas att jag ska kunna ta fram några fina bilder ur filmen när vi kommer hem =)

När vi kom fram till Gullfoss - som är ett stort vattenfall passade jag på att ladda batteriet lite, så jag hade chansen att ta några bilder till =)

Gullfoss. Här tror jag bilden får tala för sig själv. Är fortfarande betagen av allt det vackra vi får se.

Langjökull - den nästa största gaciären på Island. När vi var vid vattenfallet Gullfoss fick vi se en glimt av en den och naturligtvis ville vi ha det på bild. En önskan är att få se en glaciär på nära håll...så vi har naturligtvis pratat om att åka hit en gång till. Det känns som att man har fått smak på Island och jag kan inte få nog ;)


Sista stopp var ett otroligt vackert vattefall som man kunde gå bakom. Det var precis som i en film. Det kändes helt surrealistiskt! Romantiskt och fint och en liten regnbåge fick vi med också som pricken över i:et =)

För att spetsa till det hela har vi fått en lite glimt av vulkanen Hekla. Vi fick berättat för oss att den kallas Hekla som betyder Hätta eftersom den alltid har en liten slöja av moln som täcker dess topp.
Man skulle kunna säga att denna vulkan häcklade oss för några veckor sedan. Min man ringde mig och var lite orolig när de på nyheterna hotade med att Hekla skulle ha ett utbrott. Med de minnen man har av utbrotten förra våren som stoppade all flygtafik kändes det osäkert om vi skulle våga fara, men nu är vi här och det känns helt fantastiskt!!!

Vi avslutade denna fantastiska dag med att se hur solen gick ner, men nu är vi vakna till en ny dag med äventyr. Fortsättning följer. Får se hur mycket tid jag har att lägga in bilder, men jag ska försöka uppdatera några gånger under veckan.

Kram till er alla!!

2 kommentarer:

  1. Så alldeles underbart det ser ut.
    Hoppas att ni får det lika bra i fortsättningen, men nog fattas ni oss alltid ;)
    kram till er alla 4.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Blir roligt att höra om allt ni sett och upplevt när ni är hemma igen :)
    Kram så länge.

    SvaraRadera